Головна » Статті » Для батьків » Для батьків

ЯК ВЧИТИ ВІРШІ З ДИТИНОЮ, ЯКЩО САМА ДИТИНА ЦІ ВІРШІ ВЧИТИ ВІДМОВЛЯЄТЬСЯ.

Приємно, коли дитина з задоволенням спочатку вчить і потім декламує вірші перед будь-якою аудиторією. Але що робити, коли треба вивчити вірш обов'язково (задали в садку, в музичній школі тощо), а дитина не погоджується на це «ні за що на світі»?
Дитина може відмовлятися під різними приводами: «я не зможу», «я не хочу», або просто без пояснень взяти і піти займатися своїми справами. При цьому причина небажання, як правило, одна: занадто великий обсяг нової інформації, яку треба запам'ятати. Мозок маленького чоловічка просто намагається захиститися від інформаційної перевантаження.

У цьому випадку допомагають кілька маленьких хитрощів. В першу чергу, якщо ваше чадо пручається, треба заспокоїти дитину (приспати його пильність). «Добре, — погоджуємося ми, — вчити вірш ми не будемо. Давай, просто я буду розповідати, а ти повторюй за мною». Обов'язкова умова, яку треба пам'ятати: розповідати можна тільки по одному рядку вірша. У такому випадку дитині буде легко за вами повторювати, і він не буде відчувати інформаційного стресу.

Наступний крок – з'ясувати, чи є у вірш слова або фрази, які незрозумілі дитині. З'ясовується це досить просто: при повторенні малюк буде або плутати незрозуміле слово, або взагалі відмовиться повторювати рядок, де є незрозуміла для нього фраза. Отже, треба пояснити дитині, що означає це слово або фраза і привести побільше прикладів, де і як ще можна вжити це слово (фразу).

Коли всі незрозумілі слова роз'яснено, починається сам процес заучування. Спочатку повторюється перший рядок вірша. І до тих пір, поки дитина не почне розповідати цю сходинку без запинки, до другої приступати не слід. Коли одна строчка запам'яталася, можна починати вчити другу. Коли і друга рядок повторюється легко і без запинки, з'єднуємо дві строчки. І тепер розповідаємо відразу два рядки, знову ж таки до тих пір, поки дитина не почне сам розповідати ці два рядки. Потім можна приступати до третьої і так далі. Таким чином, непомітно для себе, дитина зможе вивчити всі вірш.

Ну а якщо і такий спосіб не допомагає, і дитина продовжує опиратися, то доведеться йти на крайній захід – треба взяти дитину так, як бере нас реклама – нескінченним повторенням. Починайте декламувати вірш в присутності дитини самі для себе. Спочатку повторіть його повністю три рази (більшу кількість разів, буде вже зайвим), а потім починайте нескінченно бубоніти по одній – дві строчки, в залежності від їх обсягу. Дуже важливо, щоб вам самим це подобалося. Читайте з виразом, передаючи інтонаціями настрій вірша.

Можна брати іграшки і влаштовувати вистави: садите їх у коло, одну іграшку берете на «сцену» — нехай вона розповість вірш для інших. А потім кожна іграшка буде повторювати одну-дві строчки своїм відмінним від решти голосом. Зрештою дитина включитися в гру. Багаторазове повторення – потужне зброя. Запам'ятаєш, навіть якщо зовсім цього не бажаєш. Тому для дитини весь процес запам'ятовування пройде непомітно для нього самого.

Тут є одна дуже важлива рекомендація. Не варто вчити з дитиною більше двох рядків в один день. Тиждень – цілком нормальний термін, щоб вивчити до свята потрібний вірш.

До речі, цей метод заучування відомий з давніх часів. Називається він «система накопичення». Саме його використовували індуси та інші народи при передачі своїх священних і філософських вчень. Ключ до секрету цього методу полягає в починанні з самого малого, поступовому додаванні і частому повторенні.

Повторення тут дуже важливо, тому що змушує переглядати вивчене і поглиблювати з кожним разом враження. Такі часті повторення служать також і для згладжування рядків, тому що кожна строчка скріплюється з попереднього і наступного, а всі разом здається вивченою одночасно. Користуючись цим методом, можна легко розвинути пам'ять дитини, і він зможе запам'ятовувати відразу кілька рядків. Але індуські вчені застерігають від передчасного заучування занадто великого числа рядків у день, тому що пам'ять повинна привчатися до роботи поступово.

І наостанок кілька рекомендацій: 

1. Щоб дитині вчити вірші було легко і приємно, треба з народження привчати його до ритмічно організованої інформації. Тут допоможуть потішки, вірші, загадки, скоромовки. Якщо з народження мама періодично розповідає різні вірші і потішки, вони самі по собі запам'ятовуються, і пам'ять дитини розвивається природним шляхом. До того ж, якщо дитині постійно читають вірші, йому це стає звичним і зрозумілим. Тому змушувати вчити рими такої дитини не треба, він сам із задоволенням їх повторювати.

2. Щоб вірш навчалося легко – віддайтеся його ритму. Робіть з дитиною руху під ритм вірша. Тут підійдуть кроки, плавні рухи руками, хитання тулубом і так далі.

3. Для заучування вірша можна використовувати м'ячик: Ви говорите сходинку і кидаєте м'яч дитині. Він повторює рядок і кидає м'яч вам назад. Ви говорите наступну сходинку і знову кидаєте м'яч і так далі. Коли дитина познайомитися з віршем ближче, можна кидати м'яч на кожне слово. В цьому випадку дитина не повторює за вами слова, а кожен з вас говорить наступне слово в момент, коли м'яч опиняється у нього в руках.

4. Можна намалювати вірш разом з дитиною. Це може бути одна картинка, а може бути ціла серія невеликих замальовок, які збираються в книжку.

5. Щоб для дитини рима була звична і легка для вивчення, слід в побуті частіше застосовувати римовані слівця, наприклад: кицюня-раскисуля, «ах, яке блюдо, сподобається навіть верблюдові», Антошка-картопля, «йди на горщик – отримаєш насіння мішок», «кашка для Сашка» і т. д. Такі рими придумуються легко, і батьки можуть постійно їх використовувати у спілкуванні з дитиною.

Категорія: Для батьків | Додав: rippers (18.10.2015)
Переглядів: 404 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar