Головна » Статті » Для батьків » Для батьків

ПРОБЛЕМА НЕУВАЖНОСТІ ДІТЕЙ

З проблемою неуважності дітей найчастіше стикаються батьки, чиї діти приступили до систематичного шкільного навчання. І це цілком зрозуміло, оскільки навчальна діяльність вимагає від дитини нових, більш високих форм довільного поведінки, здатності керувати своїми психічними процесами, в тому числі і увагою.

Як правило, батьки прекрасно розуміють, що хороше увага є одним з найважливіших умов успішного навчання. Саме тому серед батьківських повчань на початку шкільного дня найчастіше можна почути: «Будь уважним! Не відволікайся в школі! Зберися на уроці! Добре слухай вчителя!»Для погано успішних школярів подібні заклики стають досить звичними. Однак, якщо у дитини дійсно існують проблеми з розвитком уваги, одними вимогами «бути більш уважним» тут не обійтися.
РІЗНІ ПРИЧИНИ Для початку батькам необхідно розібратися в можливих причинах недостатньої уваги школяра. Перелічимо найбільш поширені з них.


Синдром дефіциту уваги з гиперакти

вностьюДети, які мають такий діагноз, відрізняються надмірною руховою активністю, імпульсивністю, слабкою концентрацією уваги, високої отвлекаемостью. Труднощі з організацією їх поведінки і утриманням уваги, як правило, яскраво виявляються задовго до вступу у школу. Ситуація ж шкільного навчання лише посилює їх проблеми. Від батьків таких дітей потрібно граничне терпіння і послідовність у відносинах з дитиною. Вони повинні здійснювати свою виховну практику в тісному контакті з медиками, педагогами і психологами, оскільки діти з синдромом дефіциту уваги потребують спеціальної комплексної корекційно-розвивальної роботи.

Хронічні соматичні захворювання, хворобливість дитини 

Діти, які мають слабке здоров'я, відрізняються високою стомлюваністю, низькою працездатністю. Знижена функція їх уваги може бути обумовлена загальним ослабленням організму. Такі діти потребують обов'язкового дотримання режиму, дозуванні навантажень, відпочинку (бажаний денний сон). При дотриманні цих умов, що зменшують вплив фізичних та фізіологічних обмежень, такі діти можуть мати непогане увагу.Індивідуальні особливості нервової системыСвойства вищої нервової діяльності впливають на розвиток всіх властивостей уваги: для учнів з сильною і рухомою нервовою системою більш характерно увагу стійке, добре переключна і розподіляється. Учням з інертною і слабкою нервовою системою більш властива нестійка, погано переключна і розподіляє увагу. Знаючи основні особливості нервової системи дитини, батьки можуть допомогти йому в розвитку таких якостей і навичок уваги, які піддаються тренуванню: навичок підтримання уваги, її переключення і розподілу.
 

Перевтома і перевантаження

Життя сучасної дитини наповнена безліччю обов'язків. Зазвичай робочий день школяра не обмежується рамками власне навчальних занять, а включає в себе відвідання різноманітних гуртків, секцій, студій тощо (при цьому далеко не всі з них дитина відвідує за власним бажанням). Нерідко графік функціонування школяра розписаний з ранку до вечора настільки щільно, що учень ледь-ледь встигає підготувати домашнє завдання. Часу на повноцінний відпочинок при цьому практично не залишається, діти погано висипаються. Фізичні, психологічні, інформаційні перевантаження неминуче призводять до зниження працездатності, підвищення неуважність і неуважність дітей.

Вікові обмеження в розвитку уваги
Увага дітей молодшого шкільного віку може бути недостатньо досконалим в силу вікових особливостей загального психічного розвитку. Увага в цьому віці дійсно ще слабо організована, має невеликий об'єм, погано распределяемо і нестійко. Причина цього — недостатня зрілість нейрофізіологічних механізмів, які забезпечують процеси уваги, контроль за виконанням діяльності. Не знайти, мабуть, ні одного молодшого школяра, в зошитах якого час від часу не зустрічалися б так звані помилки «за неуважність». Протягом навчання у початковій школі в розвитку уваги відбуваються істотні зміни, йде інтенсивний розвиток всіх його властивостей: різко (більш ніж у 2 рази) збільшується об'єм уваги, підвищується його стійкість, розвиваються навички перемикання і розподілу. До 9-10 років діти стають здатні достатньо довго зберігати і виконувати довільно задану програму дій. Вважається, що молодший шкільний вік є найбільш сприятливим для цілеспрямованого розвитку уваги дитини.Недостатня мотивація виконання діяльності. Добре відомо, що навіть маленька дитина може проявляти неабияку уважність і зосередженість, якщо займається тим, що йому дуже цікаво. І якщо б дітям можна було робити тільки те, що їм подобається, дорослим б не доводилося хвилюватися про розвиток дитячої уваги. Як правило, мова про неуважність дітей заходить тоді, коли від них вимагається виконання чого-то малопривабливого, не дуже цікавого і недостатньо значущого. Нерідко в ролі малопривабливого заняття виступає навчальна робота: дитина, неуважний на уроках в школі або при виконанні домашніх навчальних завдань, може з увагою займатися тим, що з навчанням не пов'язано (досить довго і зосереджено грати, дивитися телевізор, займатися комп'ютером тощо). В цих випадках мова може йти про недостатній розвиток у школяра пізнавальної навчальної мотивації, що забезпечує його повноцінне включення в навчальну діяльність. Однак навчальні заняття, часто дійсно рутинні й одноманітні, далеко не завжди здатні самі по собі пробудити і підтримати пізнавальну активність дитини. І тоді на допомогу в організації навчальної діяльності дитини і підтримки його уваги до неї приходять інші, непознавательные, мотиви: почуття обов'язку і відповідальності, бажання отримати гарну оцінку, заслужити похвалу дорослого або уникнути покарання тощо В усіх цих випадках йдеться про вимогу від дитини довільної уваги, тобто спрямованості, зосередженості на процесі діяльності, що здійснюється свідомо, за допомогою вольового зусилля. Таким чином, підвищення уважності школяра безпосередньо пов'язане з розвитком його повноцінної пізнавальної активності і інтересу до інтелектуальної діяльності, розвитком мотиваційної сфери в цілому, а також вольових якостей. Вирішення цих непростих виховних завдань вимагає від батьків достатнього часу і чималих зусиль.
 

ЗАЦІКАВЛЕНА УЧАСТЬ

Свідомо дбаючи про розвиток уваги дитини, батько сам повинен бути уважним до дитини, проявляти щирий інтерес до його занять, його життя. Адже розвитку уваги сприяє залучення дитини в будь-яку цілеспрямовану діяльність. Як справедливо зазначають автори корисною для батьків книжки про увагу школярів О. Ю. Єрмолаєв, Т. М. Марютина і Т. А. Мєшкова: «Мало хто з дорослих замислюється над тим, що, пропонуючи дитині шукати гриби, збирати на березі річки камінчики, вибирати потрібні деталі мозаїки або конструктора, вони тим самим сприяють тренуванню уваги». Розвиток уваги дитини, його здатності до цілеспрямованої, організованої діяльності — процес досить тривалий, але необхідний для повноцінного психічного розвитку. У цій непростій роботі батькам можуть знадобитися деякі спеціальні вправи і завдання, спрямовані на тренування різних властивостей уваги. Наведемо лише деякі з них.

Розвиток концентрації уваги 
Основний тип вправ — коректурні завдання, в яких дитині пропонують знаходити і викреслювати певні, визначені букви в друкованому тексті. Такі вправи дозволяють дитині відчути, що означає «бути уважним», і розвивати стан внутрішнього зосередження. Ця робота повинна проводитись щоденно (по 5 хвилин в день) протягом 2-4 місяців. Рекомендується також використовувати завдання, які вимагають виділення ознак предметів і явищ; вправи, засновані на принципі точного відтворення якогось зразка (послідовність букв, цифр, геометричних візерунків, рухів тощо); простежування переплутаних ліній, пошук скритих фігур та ін. Збільшення об'єму уваги і короткочасної пам'яті. Вправи базуються на запам'ятовуванні числа і порядку розміщення ряду предметів, що пред'являються для розглядування на кілька секунд. По мірі оволодіння вправою число предметів поступово збільшується.Тренування розподілу уваги

Основний принцип вправ: дитині пропонується одночасне виконання двох різнонаправлених завдань (наприклад, читання оповідання і підрахунок ударів олівця по столі; виконання коректурного завдання і прослуховування платівки із записом казки тощо). По закінченні вправи (через 5-10 хвилин) визначається ефективність виконання кожного завдання.

Розвиток навику переключення уваги

Для розвитку цієї властивості уваги пропонується, наприклад, виконання коректурних завдань з чергуванням правил викреслювання букв. Різноманітні ігри та вправи на розвиток уваги, широко представлені в психолого-педагогічній літературі. Основна умова, якої треба дотримуватися батькам у ході проведення такої роботи, полягає в тому, що заняття з дитиною повинні носити систематичний характер. Завдання на розвиток уваги можна пропонувати дітям у формі ігор, змагань та проводити не тільки в обов'язково відведений для цього час, але і як би між іншим, наприклад по дорозі в магазин, на прогулянці, під час приготування вечері і т. д. найголовніше в таких заняттях — зацікавленість дорослих, їх увагу до самої дитини, його успіхам і досягненням.

Олена ДАНИЛОВА,

кандидат психологічних наук,
педагог-психолог школи № 520, р. Москва

Категорія: Для батьків | Додав: rippers (18.10.2015)
Переглядів: 432 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar