Головна » Статті » Для батьків » Для батьків |
З проблемою неуважності дітей найчастіше стикаються батьки, чиї діти приступили до систематичного шкільного навчання. І це цілком зрозуміло, оскільки навчальна діяльність вимагає від дитини нових, більш високих форм довільного поведінки, здатності керувати своїми психічними процесами, в тому числі і увагою. Як правило, батьки прекрасно розуміють, що хороше увага є одним з найважливіших умов успішного навчання. Саме тому серед батьківських повчань на початку шкільного дня найчастіше можна почути: «Будь уважним! Не відволікайся в школі! Зберися на уроці! Добре слухай вчителя!»Для погано успішних школярів подібні заклики стають досить звичними. Однак, якщо у дитини дійсно існують проблеми з розвитком уваги, одними вимогами «бути більш уважним» тут не обійтися.
вностьюДети, які мають такий діагноз, відрізняються надмірною руховою активністю, імпульсивністю, слабкою концентрацією уваги, високої отвлекаемостью. Труднощі з організацією їх поведінки і утриманням уваги, як правило, яскраво виявляються задовго до вступу у школу. Ситуація ж шкільного навчання лише посилює їх проблеми. Від батьків таких дітей потрібно граничне терпіння і послідовність у відносинах з дитиною. Вони повинні здійснювати свою виховну практику в тісному контакті з медиками, педагогами і психологами, оскільки діти з синдромом дефіциту уваги потребують спеціальної комплексної корекційно-розвивальної роботи. Хронічні соматичні захворювання, хворобливість дитини Діти, які мають слабке здоров'я, відрізняються високою стомлюваністю, низькою працездатністю. Знижена функція їх уваги може бути обумовлена загальним ослабленням організму. Такі діти потребують обов'язкового дотримання режиму, дозуванні навантажень, відпочинку (бажаний денний сон). При дотриманні цих умов, що зменшують вплив фізичних та фізіологічних обмежень, такі діти можуть мати непогане увагу.Індивідуальні особливості нервової системыСвойства вищої нервової діяльності впливають на розвиток всіх властивостей уваги: для учнів з сильною і рухомою нервовою системою більш характерно увагу стійке, добре переключна і розподіляється. Учням з інертною і слабкою нервовою системою більш властива нестійка, погано переключна і розподіляє увагу. Знаючи основні особливості нервової системи дитини, батьки можуть допомогти йому в розвитку таких якостей і навичок уваги, які піддаються тренуванню: навичок підтримання уваги, її переключення і розподілу. Перевтома і перевантаження Життя сучасної дитини наповнена безліччю обов'язків. Зазвичай робочий день школяра не обмежується рамками власне навчальних занять, а включає в себе відвідання різноманітних гуртків, секцій, студій тощо (при цьому далеко не всі з них дитина відвідує за власним бажанням). Нерідко графік функціонування школяра розписаний з ранку до вечора настільки щільно, що учень ледь-ледь встигає підготувати домашнє завдання. Часу на повноцінний відпочинок при цьому практично не залишається, діти погано висипаються. Фізичні, психологічні, інформаційні перевантаження неминуче призводять до зниження працездатності, підвищення неуважність і неуважність дітей. Вікові обмеження в розвитку уваги ЗАЦІКАВЛЕНА УЧАСТЬ Свідомо дбаючи про розвиток уваги дитини, батько сам повинен бути уважним до дитини, проявляти щирий інтерес до його занять, його життя. Адже розвитку уваги сприяє залучення дитини в будь-яку цілеспрямовану діяльність. Як справедливо зазначають автори корисною для батьків книжки про увагу школярів О. Ю. Єрмолаєв, Т. М. Марютина і Т. А. Мєшкова: «Мало хто з дорослих замислюється над тим, що, пропонуючи дитині шукати гриби, збирати на березі річки камінчики, вибирати потрібні деталі мозаїки або конструктора, вони тим самим сприяють тренуванню уваги». Розвиток уваги дитини, його здатності до цілеспрямованої, організованої діяльності — процес досить тривалий, але необхідний для повноцінного психічного розвитку. У цій непростій роботі батькам можуть знадобитися деякі спеціальні вправи і завдання, спрямовані на тренування різних властивостей уваги. Наведемо лише деякі з них. Розвиток концентрації уваги Основний принцип вправ: дитині пропонується одночасне виконання двох різнонаправлених завдань (наприклад, читання оповідання і підрахунок ударів олівця по столі; виконання коректурного завдання і прослуховування платівки із записом казки тощо). По закінченні вправи (через 5-10 хвилин) визначається ефективність виконання кожного завдання. Розвиток навику переключення уваги Для розвитку цієї властивості уваги пропонується, наприклад, виконання коректурних завдань з чергуванням правил викреслювання букв. Різноманітні ігри та вправи на розвиток уваги, широко представлені в психолого-педагогічній літературі. Основна умова, якої треба дотримуватися батькам у ході проведення такої роботи, полягає в тому, що заняття з дитиною повинні носити систематичний характер. Завдання на розвиток уваги можна пропонувати дітям у формі ігор, змагань та проводити не тільки в обов'язково відведений для цього час, але і як би між іншим, наприклад по дорозі в магазин, на прогулянці, під час приготування вечері і т. д. найголовніше в таких заняттях — зацікавленість дорослих, їх увагу до самої дитини, його успіхам і досягненням. Олена ДАНИЛОВА, кандидат психологічних наук, | |
Переглядів: 432 | |
Всього коментарів: 0 | |